Uniek

11-04-2015 12:49

Toen ik laatst televisie aan het kijken was zag ik het programma: van de straat. Wat een mooi programma!

Op een gegeven moment werd er een stukje gezegd, wat precies de reden is waarom ik vorig jaar ben gaan bloggen. Het gaat om het volgende stukje:

Psycholoog: "Het is hem wel aan gedaan! Hij moest naar speciaal onderwijs en hij kreeg een diagnose. Hij voelde zich minderwaardig"

De problemen begonnen toen hij 13 was. Hij moest van gewoon onderwijs naar speciaal onderwijs. Hij vraagt zich af: "waarom heb ik een stempel achter mijn naam? Ik denk altijd dat ik minder waard ben".

Hoe kunnen mensen in godsnaam zeggen dat de media, onderwijs, zorg en eigenlijk de hele wereld geen labels opplakt?

Het hele leven bestaat in het hokjes plaatsen van mensen....

Dit voorbeeld laat zien dat labels wel degelijk een negatieve uitwerking kunnen hebben....

Labels bestaan om mensen te kunnen definiëren. Ik zal een voorbeeld geven:

Een meisje heeft een vrouw beroofd op straat. Ze wordt opgepakt door de politie en uiteindelijk wordt ze doorgestuurd naar een psycholoog, die na drie gesprekken van een uur concludeerd: "Aha, dit is een kind van gescheiden ouders. Hier komen de gedragsproblemen vandaan".

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de psycholoog zijn oordeel al klaar had tijdens het lezen van het dossier en zag staan dat het meisje opgroeit binnen een samengesteld gezin.

Hoe kan je conclusies trekken zonder tijd en moeite te steken in een persoon die achter het label zit?

Mijn mening is dat mensen niet constant moeten afgaan op labels. De media zou minder moeten gooien met labels. De studie psychologie moet zich minder richten op het leren van deze stempels aan studenten. De zorg moet niet afhangen van het labelen van mensen. Therapie vorm moet minder af hangen van het label wat iemand opgeplakt heeft gekregen.

En de mens zelf?

De mens zelf moet de tijd nemen om naar het individu te kijken en moet beseffen dat elk individu uniek is en talenten heeft. Niemand heeft kenmerken die bij een label horen. Die kenmerken horen bij het unieke van een individu!

 

 

 

 

 

 

 

Contact

Stèphanie Hendriksen https://twitter.com/s_ukkie


stephanie1990h@gmail.com