Stille oorlog

10-02-2015 12:58

Ik heb al veel oorlogen gevoerd en ik denk dat ik vele daarvan heb gewonnen, misschien zelfs wel allemaal! Oorlog met mezelf, mijn gevoel, leraren, familie, onderwijs systemen en het vak statistiek. Het is allemaal voorbij gekomen.

Het hele leven zit vol oorlog voeren als je het beste eruit wilt halen. Soms moet je buiten de lijnen kleuren om doelen te behalen is een mooie uitspraak die ik op televisie gehoord heb en wat is daar eigenlijk mis mee?

Ik heb zovaak buiten de lijnen gekleurd....

Op dit moment zit ik in een oorlog die van ongekend formaat is. De stille oorlog in de zorg.

Het doet mij pijn te moeten zien dat het geld in de zorg in handen blijft van de grote directeuren binnen dit zorg systeem. Hier zijn ook al meerdere artikelen over geschreven, dus deze uitspraak berust op een feit. Daarbij voelen de grote instellingen zich aangevallen door kleine instellingen en bedenken veelal manieren om deze kleine instellingen ten gronde te richten. En waarom? De grote instellingen hebben een buffer en geloof me met het huidige zorgsysteem zullen ze het geld toch binnen die muren kunnen houden dus waar zijn ze bang voor?

Ik werk bij één van de kleine zorginstellingen die een visie heeft die ik vanaf het begin af aan heb begrepen, maar de diepere gedachte erachter niet.

In deze twee maanden kom ik steeds meer achter de geheimen van het huidige zorgsysteem en de stille oorlog die daarbij hoort. De dieperliggende gedachte achter deze visie begin ik te begrijpen en ook zeker te leren.

De visie is toevallig gebaseerd op datgene waar ik over schrijf. Kortgezegd, het labelen van mensen kan een negatieve uitwerking hebben. De visie is gebaseerd op de krachten en talenten van mensen. Wij focussen ons op wat mensen wel kunnen in plaats van wat mensen niet kunnen met een psychische beperking, zoals dat zo mooi genoemd wordt.

Ik weiger dan ook deze stille oorlog te verliezen en ik zal er alles aandoen om door te kunnen gaan met de zorg die wij leveren en deze zorg te verbeteren, ondanks ongewenste vijanden die ons liever zien gaan dan blijven bestaan.

 

 

 

 

 

Contact

Stèphanie Hendriksen https://twitter.com/s_ukkie


stephanie1990h@gmail.com