Stigma

06-01-2015 12:03

Onderzoek toont aan dat kinderen die een echtscheiding mee hebben gemaakt, op veel gebieden slechter functioneren dan kinderen uit intacte gezinnen:

  • ze presteren aanzienlijk slechter op school;
  • ze hebben meer gedragsproblemen;
  • ze voelen zich psychisch en emotioneel minder goed;
  • ze hebben een lager zelfbeeld;
  • ze hebben meer problemen met sociale relaties

 (www.chris.nl)

Ik word verdrietig als ik dit soort berichten lees. het gaat om de manier "hoe" het naar buiten gebracht wordt. Er staat niet 'kinderen die een echtscheiding mee hebben gemaakt hebben zoveel procent kans op.....'. Nee, ze brengen dit naar buiten alsof het altijd zo is en dit maakt mij boos en verdrietig tegelijk. Hoor ik dan ook bij deze uitspraken? functioneer ik op veel gebieden slechter dan kinderen uit intacte gezinnen?

nee, ik hoor niet bij het aanzienlijk slechter presteren op school, het hebben van meer gedragsproblemen, me psychisch en emotioneel minder goed voelen, een lager zelfbeeld hebben en ik heb niet meer problemen in sociale relaties dan kinderen uit intacte gezinnen.

De kinderen zoals ik, want ik weet dat het er veel meer zijn, die alles uit het leven halen wat erin zit en goed presteren in het leven zouden een medaille moeten hebben. Een medaille omdat ze de wetenschap onderuit halen en een medaille omdat ze een inspiratiebron kunnen zijn voor kinderen die zich onzeker gaan voelen door dit soort berichten.

Ik hoop dat ik en de anderen een inspiratiebron worden en dat hier meer over naar buiten wordt gebracht in de media. het stigma doorbreken is een droom van mij, omdat ik denk dat als je kinderen van gescheiden ouders meer zelfvertrouwen biedt en op een andere manier ondersteund je veel gelukkigere mensen in de maatschappij krijgt.

De media zou er goed aandoen de focus te verleggen en niet constant de negatieve gevolgen te benadrukken. Als je dat al wilt doen breng het dan op een andere manier naar buiten en niet zoals het voorbeeld hierboven. Als het woordje 'kans' of 'risico' wordt toegevoegd klinkt het al hoopvoller. Dan kunnen sommige kinderen zich nog tot de 10% rekenen die niet vallen onder het slechtere functioneren. Op de manier zoals het nu naar buiten wordt gebracht krijg ik het gevoel dat ik op alle gebieden slechter functioneer dan kinderen uit intacte gezinnen, maar ik heb het bewijs dat dit niet zo is.

Lieve kinderen van de nieuwe generatie gescheiden ouders. Ontwikkel jezelf, leef je passie en jaag je dromen achterna, want jullie hebben iniedergeval gezien hoe het eigenlijk niet moet bij jullie ouders. Hier kun je van leren en groeien. Je kunt meer bereiken dan je denkt!



Contact

Stèphanie Hendriksen https://twitter.com/s_ukkie


stephanie1990h@gmail.com