Schapen

17-02-2015 00:00

Scholen zijn kopieer machines. Ze kijken niet naar de passies en talenten van kinderen. De docent is de weter en het kind de niet weter. Door middel van toetsen en scores behoor je tot een bepaald niveau en daar word je dan op ingedeeld. Alle kinderen moeten hetzelfde pad doorlopen en dezelfde vakken volgen.

In het bedrijfsleven werkt het precies hetzelfde. Een strakke functiebeschrijving moet ervoor zorgen dat mensen hun functie 'goed' kunnen uitvoeren. Het zou fijn zijn als je ook dingen aanpakt die buiten de functiebeschrijving liggen, maar ook hier wordt er vrij weinig gekeken naar de passies en talenten van werknemers. Op dit moment zie je wel veel reclames van bedrijven die TALENT zoeken of zich richten op talent ontwikkeling. Dit zou betekenen dat er een shift begint plaats te vinden......

Deze shift lijkt mij behoorlijk van belang om de economie en de toekomst een 'boost' te geven. Op dit moment zijn mensen namelijk net schapen. Elke organisatie heeft zijn eigen hiërarchie met zijn eigen schapen. Ze volgen het systeem en durven bijna niet over de hekken te klimmen om hun talenten te onderzoeken en te laten bloeien. Ze worden immers geacht dit niet te doen.

Bijna iedereen zou het met me eens zijn dat als je mensen inzet op basis van hun passie en talenten deze mensen veel productiever en gemotiveerder zijn om dingen te bereiken. Waarom wordt dat dan nog niet gedaan?

Het onderwijssysteem is grondig aan verandering toe. Vroeger toen alleen de docent informatie kon verschaffen was het systeem zoals het nu is prima, maar in een wereld van nu waar elke dag zoveel nieuwe en belangrijke informatie binnenkomt die voor iedereen toegangbaar is werkt het systeem gewoonweg niet meer. Hierdoor ontstaat een verloren generatie, waarbij titels en diploma's veel minder van belang zijn.

Mensen moeten zich kunnen ontwikkelen op het gebied waar ze goed in zijn. Mensen moeten over hekken of zelfs door hekken heen kunnen stormen om de maatschappij tot bloei te laten komen. Dit begint al bij de kindertijd.

Kinderen die niet goed mee kunnen komen in de klas, moeten niet bestempeld worden als 'beperkt'. Nee, ook deze kinderen hebben hun kwaliteiten! Richt je op deze kwaliteiten en het kind zal tot bloei komen.

Maar hoe moet dit in godsnaam in de praktijk gebracht worden? Ja, dat blijft voor nu een lastige vraag. Bedrijven doen tegenwoordig aan talent ontwikkeling en bieden werknemers individuele persoonlijke begeleidingsplannen aan. Dit is uiteraard al een mooi begin.

Maar toch blijft het onderwijssysteem een beetje achter. Individueel en competentie gericht leren zou misschien ingevoerd kunnen worden.

Deze blog is gebaseerd op een lezing van Jef Staes, waarin hij deze shift belicht. Ik ben het met hem eens en ben zeer geïnspireerd door deze lezing. Ik kan jullie allemaal aanraden deze lezing eens te bekijken!

Jef Staes, the naked sheep: https://www.youtube.com/watch?v=QOy7lB-P3nk

 

 

 

 

 

 

Contact

Stèphanie Hendriksen https://twitter.com/s_ukkie


stephanie1990h@gmail.com