CEN methode

30-10-2015 11:59

Vorige week vrijdag ben ik op uitnodiging van stichting Positieve Nood afgereisd naar Amersfoort om neurofeedback te mogen ervaren, maar wat is neurofeedback eigenlijk?

"Hersenactiviteit wordt gemeten in frequenties, ook wel hersengolven genoemd. Neurofeedback maakt gebruik van geavanceerde computertechnologie en software om deze activiteit via EEG-meting vast te stellen en positief te beïnvloeden. Dit gebeurt door de hersenen acute informatie (feedback) te geven op het moment dat in het hersengolfpatroon sprake is van onrust (turbulentie) en/of disbalans in bepaalde frequentiegebieden. De hierdoor veroorzaakte instabiliteit in het neurale netwerk houdt verband met het optreden van bepaalde klachten (bijvoorbeeld slecht slapen of je gespannen voelen). Door het geven van feedback wordt gebruik gemaakt van het zelf lerend vermogen van de hersenen om zichzelf naar aanleiding hiervan zo te reorganiseren dat een stabieler evenwicht wordt bereikt in het hersengolfpatroon. Nadat de hersenen een leer- en aanpassingsproces hebben doorgemaakt zullen de klachten hierdoor afnemen of zelfs geheel verdwijnen" (positieve nood).

Iedereen die mijn blog leest weet dat ik vooral naar de toekomst kijk, waardoor ik soms vergeet te genieten van de kleine dingen. Daardoor klinkt neurofeedback mij als muziek in de oren, maar werkt het ook echt?

Neurofeedback maakt bij stichting Positieve Nood onderdeel uit van de CEN-methode. Bij de CEN methode gaat Positieve Nood er van uit dat de mens een totaliteit is van de diverse fysieke, emotionele en mentale lagen. Pas als al deze lagen zowel op bewust als onbewust niveau ‘geheeld’ en verbonden worden, zul je als mens in alle opzichten optimaal in je vel gaan zitten en van daar uit je maximale potentieel gaan bereiken. Dit geldt uiteraard voor zowel jong als oud.

Tijdens een duidelijke uitleg werd er gezegd dat ik mocht zitten in een stoel en electroden op mijn hoofd kreeg. Ik mocht 33 minuten naar muziek luisteren. Feitelijk gezien was het dus simpelweg 'ontspannen'. Toen ik muziek aan het luisteren was, hoorde ik af en toe een 'scratch'. Dit betekende dat mijn hersenen weer naar een evenwicht toe moesten. Mijn hersenen werden dus eigenlijk onbewust getraind en het omvatte dus veel meer dan alleen ontspannen!

Nadat ik uit de stoel kwam merkte ik in eerste instantie niets. Totdat ik naar buiten ging en ineens de herfstkleuren zag en er ook intens van kon genieten. Dit was geweldig!

Tijdens de terugweg naar huis was ik vermoeid, maar mijn hersenen hadden ook hard gewerkt. Desondanks maakte ik me nergens druk over. Gewoonweg autorijden en genieten in het 'hier en nu'.

De dag erna had ik geen nek en schouderklachten en leek het wel alsof mijn verstand en gevoel meer een éénheid waren geworden. Zou het écht werken of zou het een placebo effect zijn?

De cijfers liegen er niet om en ik vond het een openbaring! Dit instrument kan voor vele klachten ingezet worden en kan voor de toekomst weleens heel belangrijk zijn, met het oog op de 'druk' die de maatschappij op ons legt.

Bedankt stichting Positieve Nood voor deze warme ontmoeting en deze ervaring!

Voor meer informatie kun je terecht op: www.positievenood.nl

 

 

Contact

Stèphanie Hendriksen https://twitter.com/s_ukkie


stephanie1990h@gmail.com