Uitzonder(l)ing

05-06-2014 13:43

tsja, wat zal dat met een kind doen?

Ik zal jullie eerlijk zeggen dat ik niet begreep "waarom" ik geen contact meer had met mijn vader en eigenlijk begrijp ik het nog steeds niet. Hoe kan je, je eigen vlees en bloed nou achterlaten?

Na het gevoel van onbegrip kwam er een schuldgevoel. Ik zou hem bellen en dat heb ik eigenlijk ook niet gedaan....

Dat schuldgevoel is lang blijven hangen, maar hoe ouder ik werd des te meer ik dacht hij was de volwassene. Ik een kind van twaalf.

Toen kwam er ook nog woede. Hoe kan mijn vader dit nou doen?

Met al deze gevoelens bij elkaar ontstond er iets waar ik nu profijt van heb. Ik ontwikkelde een bewijsdrang. Door deze bewijsdrang heb ik denk ik ook heel veel doorzettingsvermogen gekregen.

Ik wilde mijn vader weleens laten zien wat hij nu miste, hoe zo'n getalenteerde goedwerkende dochter hij had. De gedachte hij hoort nog wel van me blijft maar malen. Hoe leuk zou het zijn om alles voor elkaar te hebben en langs hem heenrijden in een leuke auto?

mijn vader is precies het voorbeeld van hoe het niet moet. Geen baantjes vast kunnen houden en geen vast inkomen hebben. Misschien zelfs schulden hebben?

De andere kant van het verhaal is dat ik mijn mama wil laten zien dat ze het goed gedaan heeft alleen. Als ze straks bejaard is wil ik haar alles kunnen geven wat ze nodig heeft.

Ook mijn opa en oma die de stabiele factor in mijn leven zijn wil ik trots maken. Ik heb namelijk hun achternaam aangenomen en die wil ik met trots dragen.

Dat ik bouw aan mijn toekomst en soms zelfs boven mezelf kan uitstijgen heb ik toch aan deze factoren te danken.

ben ik dan een uitzonder(l)ing?

Ik denk het niet. Ik denk dat er ook positieve karaktertrekken kunnen ontstaan uit een scheiding van ouders of uit een ongezonde situatie.

Ik denk dat we kinderen van gescheiden ouders moeten stimuleren om hun talenten te ontwikkelen en hun passie na te jagen in plaats van met onderzoeken te komen die melden dat  "kinderen van gescheiden ouders de helft minder kans hebben om ...... in vergelijking met kinderen uit intacte gezinnen"

Een klein bloempje die eerst niet lijkt uit te komen, blijkt een laatbloeier te zijn die door factoren een aantal eigenschappen ontwikkeld heeft die tegen een storm kunnen en die de wortels vast in de grond houden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact

Stèphanie Hendriksen https://twitter.com/s_ukkie


stephanie1990h@gmail.com