Wapen

16-06-2014 11:11

wauw, wauw, wauw wat mooi om alle reacties op mijn blog in de social media te zien en dat er al meer dan 1400 bezoekers zijn geweest! Mijn blog is bedoeld om mensen te inspireren en te stimuleren. Kinderen van gescheiden ouders hebben een keus om het anders te gaan doen, hoe moeilijk dat soms ook is. Vaak hebben deze kinderen nog een heel leven voor zich.....

Wat mij opvalt is dat driekwart van de reacties op mijn blog toch een negatieve lading hebben. Ik vraag me af hoe dit kan? "Je hoeft je niet te bewijzen tegenover een ander" wordt er vaak genoemd als reactie op "bewijsdrang". Komt deze negatieve lading dan toch door de media?

Ik geef men gelijk dat je, je nooit hoeft te bewijzen aan een ander en dat iedereen goed is zoals die is. Toevallig bewijs ik me niet tegenvoor een ander, maar voor mezelf. Ik wil het anders doen dan mijn ouders en alleen ikzelf kan dit bewerkstelligen. Een ander doet het zeker niet voor me.....

Er zitten ook echt wel positieve kanten aan bewijsdrang. Ik stel doelen voor mezelf en als ik een doel bereik ben ik erg trots en weet ik dat ik weer een stap verder ben in mijn persoonlijke ontwikkeling. Je kunt de bewijsdrang zien als een deel van mijn persoonlijke ontwikkeling.

Daarbij ben ik niet bang om fouten te maken. Van fouten leer je en het zorgt ervoor dat je, je sneller kunt ontwikkelen.

Het belangrijkste wapen dat ik bezit om het verleden niet mijn toekomst te maken is dat de bewijsdrang ervoor zorgt dat ik tegen tegenslagen kan. Zowel persoonlijk als in het werkdomein. Als je maar wil kan je alles is mijn motto. Als iets niet lukt ga ik niet in een hoekje zitten huilen of het dan maar opgeven. Ik doe er alles aan dat het me wel lukt en als het dan uiteindelijk lukt geeft dat een voldaan gevoel. Ik denk oplossingsgericht.

De bewijsdrang is dus zeker niet vanwege anderen. Ik doe het voor mezelf. Ik wil een ander leven dan wat mijn ouders hebben gehad. De drijfveer hierachter zijn de dingen die ik genoemd heb in de vorige blog. Mijn vader kan zien wat hij heeft gemist en mijn moeder zal alles krijgen wat ze nodig heeft als ze ouder is..... Geef toe, dit is toch een mooie achterliggende gedachte?

Nu pretendeer ik niet dat bewijsdrang alleen voordelen heeft. Ik kan mezelf weleens voorbij lopen, teveel hooi op mijn vork nemen. Hierdoor kun je minder genieten van de kleine dingen, zoals de geur van bloemen of het wandelen door een mooie, groene omgeving.

Maar ook hiervoor heb ik beschermende factoren. Ik word weleens terug gefloten door mijn vriend. Dan kom ik weer tot het besef dat het inderdaad even teveel is en dan laad ik mezelf weer op en kan ik de week erna weer verder.

Door bewijsdrang krijg je ook vaak kansen van mensen die het je gunnen. Hiervan heb ik een mooi voorbeeld. Ik hoef namelijk geen stage te lopen in mijn afstudeerjaar, maar ik dacht; "hoe onderscheid ik me van andere studenten?". We studeren namelijk met 400 mensen af. En toen kwam ik op het idee om een stage ernaast te gaan doen. Ik wist dat het pittig zou worden, maar misschien kon ik een stage vinden waar ik twee dagen terecht kon. Dit was eigenlijk nergens mogelijk, want ze zochten full time stagiaires. Mede door mijn cv mocht ik toch op gesprek komen en omdat ik "vrijwillig" een stage ging doen en ze op mijn cv zagen dat ik meters kon maken wilden ze toch een constructie aangaan voor twee dagen in de week. Nu doe ik dus een stage en ga ik dit jaar afstuderen. Hoe top is dat? Ik wil het bedrijf ook bedanken voor de kans die ik heb gekregen!

De volgende vraag die mij de laatste tijd vaak gevraagd wordt is; "zou je ook zo doen als je uit een intact gezin kwam?" Hier zal ik in mijn volgende blog meer over vertellen!!

Lieve kinderen van gescheiden ouders, hoe moeilijk het ook is... jullie verleden hoeft niet jullie toekomst te zijn. Wie hard werkt en daarbij een beetje geluk heeft kan alles bereiken wat diegene wil.....

 

 

 

 

Contact

Stèphanie Hendriksen https://twitter.com/s_ukkie


stephanie1990h@gmail.com