Slachtoffer

11-11-2014 13:15

Zo, dat is lang geleden. Ik heb hierdoor erg veel te vertellen!

De laatste maanden ben ik hard bezig geweest om mijn langverwachte droom in vervulling te laten gaan. De hoogste graad in Nederland behalen en ik kan jullie vertellen: Het is gelukt! 

Ik, in het hokje geplaatst als "kind van gescheiden ouders", geen contact heeft met haar vader heeft de Master of Science titel behaald. 

Dit is erg tegendraads met wat er geschreven wordt in de media....

Ik heb in mijn vorige blogs al een beetje beschreven hoe dit bij mij tot stand is gekomen en dat ik graag andere kinderen wil inspireren met mijn gedachtegang. Als ik de reacties bekeek zag ik ook dat veel mensen het stempel van de media niet begrepen. Het doet me goed dat te lezen!

Mijn vader is het proto type voorbeeld met een andere gedachtegang dan ik, terwijl zijn ouders wel bij elkaar waren. Ik heb ooit een email ontvangen van hem waarin dit stukje voorkwam: "Ik weet dat ik geen goede vader ben geweest, maar door mijn verleden is mijn leven een roller coaster geworden en ik probeer er nu wat aan te doen".

Dit noem ik de slachtoffer rol. Ik ben een beetje allergisch voor mensen die deze rol aannemen. Mensen verschuilen zich achter deze rol en pakken niet actief hun problemen aan. Het zorgt ervoor dat mensen niet verder komen in hun ontwikkeling en ik pleit juist voor zelf ontwikkeling. Zelf ontwikkeling is de sleutel waar je voldoening uit kan halen, waardoor je respect voor jezelf krijgt. En wat gebeurd er als je trots op jezelf kunt zijn? Juist ja, dan kun je pas van anderen gaan houden!

Door de stereo typering van de media kunnen kinderen of volwassenen op latere leeftijd zeggen: "ja, maar dat komt door mijn jeugd. Ik ben een kind van gescheiden ouders". Vinden jullie deze gedachtegang niet zonde?

Ik wel. De mensen die dit zeggen staan hun zelf in de weg om zich te ontwikkelen en zullen weinig tot geen verantwoordelijkheid nemen voor hun acties.

Als we met zijn allen nu eens zorgen dat de slachtoffer rol naar de achtergrond verdwijnt dan zouden veel mensen een stuk prettiger kunnen leven.

Het verleden hoeft niet je toekomst te zijn als je dingen actief benaderd vanuit een positieve instelling.

 

 

 

 

 

 

Contact

Stèphanie Hendriksen https://twitter.com/s_ukkie


stephanie1990h@gmail.com