Facta Non Verba

17-12-2014 16:40

Vorige week heb ik een nieuw sieraad op mijn lichaam laten zetten. Dit is de tekst: facta non verba.

Facta non verba is Latijns. Het staat voor het nederlandse spreekwoord: geen woorden, maar daden.

Dit spreekwoord betekent veel voor mij. Mijn vader die veel beloftes deed, maar bijna geen één nakwam. Woorden die makkelijk gezegd worden, maar die uiteindelijk geen betekenis hadden. Hebben jullie dit ook weleens gehad?

"Ik hou van jou", "ik wil je nooit meer kwijt" en "ik vertrouw je" zijn zinnen die vaak en snel gezegd worden.

Doordat mijn vader dingen heeft gezegd die nog vers in mijn geheugen staan, maar waarvan niks terecht gekomen is vind ik het moeilijk te geloven dat woorden daadwerkelijk betekenis hebben. Dit is wellicht een nadeel die ik heb ondervonden, anderzijds ben ik een resultaatgericht persoon geworden en voorzichtig in mijn bewoordingen. Hierdoor stel ik mensen hopelijk minder vaak teleur.

Deze uitwerking heeft ook effect op de dingen die ik wel hardop uitspreek. Als ik iets zeg dan kan je ervanuit gaan dat ik het meen. Als ik zeg "Het komt goed, ik los het op" dan komt het ook goed.

Het kan wel als nadeel werken als iemand tegen mij zegt "ik hou van je". Ik kan me voorstellen dat als ik alleen maar een lachje teruggeef dat diegene zich niet serieus genomen voelt, maar het is een beschermingsmechanisme die in werking is gezet door de scheiding van mijn ouders.

Ik ben meer van de daden. Naar mijn idee kan je met kleine gebaren laten zien dat je van iemand houdt of om iemand geeft. Dat is vaak lastiger voor mensen dan de vier woorden "ik hou van je" uitspreken.

Ik vraag me af of jullie dit ook bekend voorkomt en hoevaak deze vier woorden uitgesproken zijn naar jullie toe. Hoeveel mensen hiervan zijn nog in je leven of hebben je niet keihard gekwetst?

En natuurlijk er kan veel veranderen in je leven, waardoor je niet meer van iemand houdt of dat de wegen uiteindelijk scheiden, maar of dit altijd op een nette manier gebeurd?

Blijkbaar niet. Als mensen kinderen maken en het mondt een aantal jaar later uit in een serieuze vechtscheiding. 

Het is jammer dat mensen vaak niet goed nadenken als ze dingen zeggen. Je kunt mensen uiteindelijk kwetsen door wat je ooit hebt gezegd. Mensen kunnen misschien beter laten zien wat ze voelen.

Het is een kleine moeite, maar voor mij is het een groot gebaar.

 

Contact

Stèphanie Hendriksen https://twitter.com/s_ukkie


stephanie1990h@gmail.com